Forum Nieoficjalne forum MPK Poznań Strona Główna Nieoficjalne forum MPK Poznań
Dawne forum Poznańkiego Portalu Komunikacyjnego :: Zapraszamy na http://km.poznan.pl/
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
10 lat PST

 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Nieoficjalne forum MPK Poznań Strona Główna » Aktualności z MPK Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
10 lat PST
Autor Wiadomość
Pasażer linii 3/4
Administrator
Administrator



Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

Post 10 lat PST
"Pestka" ma 10 lat. Co dalej z trasą PST?

Lech Bojarski
2007-01-30, ostatnia aktualizacja 2007-01-30 19:44


Co dalej z trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju? Miasto planuje przedłużyć tory do Dworca Zachodniego i dalej do ul. Głogowskiej. Dzięki planowanym zmianom na Piątkowo będzie kursowało więcej i dłuższych tramwajów.

Dziś "Pestce" stuknęło dokładnie 10 lat. 31 stycznia 1997 r. oficjalnie otwarto trasę między pętlą na os. Jana III Sobieskiego a mostem Teatralnym. Projekt Poznańskiego Szybkiego Tramwaju okazał się ogromnym sukcesem, którego najlepszą miarą są przepełnione bimby. Po 10 latach warto jednak postawić pytanie - co dalej z "Pestką"? Czy i dokąd powinna być przedłużona trasa? Jak rozładować tłok w tramwajach?

Co do wydłużenia trasy specjaliści nie mają wątpliwości, że to się opłaci. Zwłaszcza w kierunku południowym. O budowie torów do Dworca Zachodniego mówiło się od dawna, ale teraz pomysł nabiera realnych kształtów. Dziś tramwaje zjeżdżają z "Pestki" na torowisko w ul. Roosevelta i w ślimaczym tempie pokonują kolejne węzły: most Teatralny, rondo Kaponiera, most Dworcowy. Tymczasem o wiele szybciej poruszałyby się, jadąc dołem wzdłuż torów kolejowych, równolegle do ul. Roosevelta. Miejska Pracownia Urbanistyczna opiniuje już przedstawioną przez MPK koncepcję budowy torów do peronu siódmego wraz z wjazdem na ul. Głogowską. Co ważne, wkrótce zniknie największa przeszkoda na trasie tramwaju na dworzec - kolejowa nastawnia, którą usunie PKP.

Po co "Pestka" na dworzec? Nie tylko dla wygody pasażerów, którzy dojeżdżają do Poznania pociągami, ale przede wszystkim dla usprawnienia ruchu na całej trasie PST. - Przynajmniej dwie linie, np. 12 i 14, omijałyby krytyczny zjazd na ul. Roosevelta i najbardziej obciążony przystanek na moście Teatralnym - mówi Aleksander Deskur, kierownik działu inżynierii transportu w MPU. Dzięki rozdzieleniu tras czterech linii "Pestki" na dwie - na ul. Roosevelta i równolegle do niej (dołem), można pomyśleć o dołożeniu dodatkowej piątej linii, która rozładowałaby tłok w tramwajach z Piątkowa. - Byłoby dobrze, gdyby w okolicach dworca i ul. Głogowskiej powstała też pętla lub końcówka, która umożliwiałaby tramwajom zawracanie - dodaje Deskur. To z kolei pozwoliłoby puścić na trasę "Pestki" od os. Jana III Sobieskiego do dworca dłuższe tramwaje, dla których istniejące przystanki w mieście (poza trasą PST) są za krótkie.

Władze miasta deklarują szybką budowę torów do dworca pod warunkiem uzyskania unijnej dotacji. Gotowość potwierdza MPK. - W ciągu paru miesięcy będziemy już znali konkrety dotyczące takiej inwestycji, w tym kosztorys. A za dwa trzy lata "Pestka" może być już dłuższa - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK.

A co z trasą PST na północy? Urbaniści wyliczyli, że dziś wydłużenie torów do kampusu UAM na Morasku jeszcze się nie opłaca. Ale po dyskusji na łamach "Gazety" w nowym studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Poznania znajdzie się ogólny zapis o obsłudze Moraska komunikacją publiczną. To nie wyklucza możliwości wydłużenia "Pestki" w przyszłości, gdy będzie to opłacalne.

Z okazji urodzin "Pestki" MPK przygotowuje wielką paradę, która odbędzie się w najbliższą sobotę. O godz. 12 z ronda Kaponiera w kierunku os. Jana III Sobieskiego wyruszą wszystkie typy tramwajów używane przez MPK plus zabytkowe wagony wykorzystywane na linii turystycznej. Po paradzie z os. Jana III Sobieskiego darmowy tramwaj będzie dowoził pasażerów do zajezdni przy ul. Głogowskiej, która obchodzi 100-lecie istnienia. W ramach dnia otwartego będzie można zwiedzić wystawę dokumentującą budowę "Pestki" w otwieranym już dziś Muzeum Komunikacji.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Wto 23:17, 30 Sty 2007 Zobacz profil autora
Tomek.
Motorniczy
Motorniczy



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

Post
Koniecznie pestka musi być przedłużona do dworca PKP. Oprócz przedłużenia musi tam powstać ślepa końcówka, aby piąta (dodatkowa) linia obsługiwana wagonami dwukierunkowymi uniezależniła pestkę od całej reszty sieci w Poznaniu.


Post został pochwalony 0 razy
Wto 23:39, 30 Sty 2007 Zobacz profil autora
BeMBeN
Nowicjusz
Nowicjusz



Dołączył: 14 Maj 2006
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Post
czy ludzie uparli sie na UAM czy to stary sentyment do skrecania na wschod?. Czy pestce nie lepiej byloby skrecic na zachod? w kierunku w kierunku morawska umozliwiajac mu rozwoj, a wschodnia czesc obsluzyc szybkim tramwajem 2 na naramowickiej


Post został pochwalony 0 razy
Wto 23:47, 30 Sty 2007 Zobacz profil autora
Tomek.
Motorniczy
Motorniczy



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

Post
A w którym miejscu ta pestka by miała skręcać na zachód, nie bardzo rozumiem? Confused


Post został pochwalony 0 razy
Wto 23:56, 30 Sty 2007 Zobacz profil autora
Kuba
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda

Post
Tomek. napisał:
Oprócz przedłużenia musi tam powstać ślepa końcówka, aby piąta (dodatkowa) linia obsługiwana wagonami dwukierunkowymi uniezależniła pestkę od całej reszty sieci w Poznaniu.


Już o tym pisałem, najlepiej jeszcze z ograniczoną liczbą miejsc siedzących.
Na początek proponuję GT8SU (bez potrzeby przerabiania peronów PKP):

pl.wikipedia.org/wiki/Duewag_GT8S(U)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kuba dnia Śro 14:38, 31 Sty 2007, w całości zmieniany 1 raz
Śro 12:47, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
motorowy
Kontroler
Kontroler



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zawodowo Forteczna...

Post
A ja bym tam żadnej końcówki nie robił tylko zaraz ciągnął to dalej po torach kolejowych przez Dębiec do Lubonia i jeszcze w Luboniu odnoga do "centrum" (o ile to dziwne miasto ma centrum:) ) z obsługą przez tabor dwusystemowy. Niestety, utopia... I to wcale nie z powodów finasowych bo na takie coś Unia by dała tylko u nas zaraz by powstał problem a kto to ma budować a jaka gmina który odcinek a jakie bilety itp. pierdoły. Podejrzewam też, że przy okazji trwającej właśnie modernizacji poznańskiego węzła kolejowego nikt nie pomyślał żeby na odcinku Poznań Główny - węzeł dębiecki powstała od razu para torów do ruchu miejscowego i lokalnego. Ehhh, Polska...


Post został pochwalony 0 razy
Śro 13:08, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Kuba
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda

Post
motorowy napisał:
Podejrzewam też, że przy okazji trwającej właśnie modernizacji poznańskiego węzła kolejowego nikt nie pomyślał żeby na odcinku Poznań Główny - węzeł dębiecki powstała od razu para torów do ruchu miejscowego i lokalnego. Ehhh, Polska...


Bo u nas się na nic nie moga zdecydowąć. Wiadomo, że takie rozwiązanie z tramwajem na torach kolejowych byłoby optymalne. Jednak w planach odnośnie Dębca jest przedłużanie pętli do Dębiny (choć sam nie wiem jak oni to chcą zrobić bo przebicie sie na 28 Czerwca będzie wymagało tunelu i to z wjazdem dużo wcześniej niż pętla tramwajowa bo tory kolejowe są stosunkowo nisko położone)


Post został pochwalony 0 razy
Śro 13:17, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
marcinho
Dyspozytor
Dyspozytor



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 988
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Łazarz

Post
Bo u nas najpierw sie robi a później myśli Sad


Post został pochwalony 0 razy
Śro 14:54, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Ryba
Kontroler
Kontroler



Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 195
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Duisburg (wczesniej Poznan-Lazarz)

Post
Kuba - to nie metro wybudowano w Düsseldorfie! To U-Bahn, lub premetro. Poprawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Śro 16:33, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Kuba
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda

Post
Ryba napisał:
Kuba - to nie metro wybudowano w Düsseldorfie! To U-Bahn, lub premetro. Poprawiam.


Dzięki za uwagę Very Happy
W sumie czytałem wszędzie U-Bahn to skojarzyłem od razu z metrem (Untergrundbahn) nie wnikałem w to tak szczegółowo, jak będzie okazja to poczytam o tym dokładniej Wink


Post został pochwalony 0 razy
Śro 17:43, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Ryba
Kontroler
Kontroler



Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 195
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Duisburg (wczesniej Poznan-Lazarz)

Post
Do metra tego nie można zaliczać, ponieważ jedzie także na powierzchni. I jest podłączone do sieci tramwajowej. Po części masz racje, można to nazwać metrem. Ale prawdziwe metro jest w np. Berlinie - a wiec odłączone od tramwajów.

Kolejny przykład: W Duisburgu przebiega linia U79. I część idzie pod ziemia. Z podziemia korzystają także inne tramwaje( 901,903). I to są zwykle Straßenbahny Smile


Post został pochwalony 0 razy
Śro 18:39, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Tomek.
Motorniczy
Motorniczy



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

Post
Kuba napisał:
Tomek. napisał:
Oprócz przedłużenia musi tam powstać ślepa końcówka, aby piąta (dodatkowa) linia obsługiwana wagonami dwukierunkowymi uniezależniła pestkę od całej reszty sieci w Poznaniu.


Już o tym pisałem, najlepiej jeszcze z ograniczoną liczbą miejsc siedzących.
Na początek proponuję GT8SU (bez potrzeby przerabiania peronów PKP):

pl.wikipedia.org/wiki/Duewag_GT8S(U)


Na razie, póki miasto ma dobre chęci i istnieje realna szansa zrealizowania tej inwestycji, trzeba to zrobić. To już i tak będzie sukces. Dwukierunki na razie by się ściągnęło używane z Niemiec, może z Hannoveru LHB TW6000 (już gdzieś kiedyś o tym było), tyle, że znów byłby problem z tymi rozkładanymi stopniami. Później może by zamówili dwukierunkowe, dłuższe Combino.

P.S. Kuba - coś z tym linkiem jest nie tak.


Post został pochwalony 0 razy
Czw 00:12, 01 Lut 2007 Zobacz profil autora
Kuba
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda

Post
Tomek napisał:
Później może by zamówili dwukierunkowe, dłuższe Combino.


To by dość drogo wyszło ale taka 54 metrowa wersja jak w Budapeszcie na pewno by sporo dała Smile

Co do linku to nie mogłem go normalnie wkleić bo php ucinało ostatnie 3 litery i wtedy nie działał, skopiuj go do przeglądarki na pewno zadziała.


Post został pochwalony 0 razy
Czw 13:02, 01 Lut 2007 Zobacz profil autora
Wojtas
Kontroler
Kontroler



Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Piątkowo

Post
Czy posiada ktos info dotyczące pobicia motorniczego w nocy, samobójstw czy też zderzeń tramwai na trasie PST?
Jeśli tak to poproszę o podanie nich Wink


Post został pochwalony 0 razy
Czw 19:41, 01 Lut 2007 Zobacz profil autora
marcinho
Dyspozytor
Dyspozytor



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 988
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Łazarz

Post
Wojtku - informacje które poszukujesz są w Przystanku w dziale "Z archiwum T"


Post został pochwalony 0 razy
Czw 21:09, 01 Lut 2007 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Nieoficjalne forum MPK Poznań Strona Główna » Aktualności z MPK Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin