Autor |
Wiadomość |
Pasażer linii 3/4
Administrator
Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 4329 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
10 lat PST |
|
"Pestka" ma 10 lat. Co dalej z trasą PST?
Lech Bojarski
2007-01-30, ostatnia aktualizacja 2007-01-30 19:44
Co dalej z trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju? Miasto planuje przedłużyć tory do Dworca Zachodniego i dalej do ul. Głogowskiej. Dzięki planowanym zmianom na Piątkowo będzie kursowało więcej i dłuższych tramwajów.
Dziś "Pestce" stuknęło dokładnie 10 lat. 31 stycznia 1997 r. oficjalnie otwarto trasę między pętlą na os. Jana III Sobieskiego a mostem Teatralnym. Projekt Poznańskiego Szybkiego Tramwaju okazał się ogromnym sukcesem, którego najlepszą miarą są przepełnione bimby. Po 10 latach warto jednak postawić pytanie - co dalej z "Pestką"? Czy i dokąd powinna być przedłużona trasa? Jak rozładować tłok w tramwajach?
Co do wydłużenia trasy specjaliści nie mają wątpliwości, że to się opłaci. Zwłaszcza w kierunku południowym. O budowie torów do Dworca Zachodniego mówiło się od dawna, ale teraz pomysł nabiera realnych kształtów. Dziś tramwaje zjeżdżają z "Pestki" na torowisko w ul. Roosevelta i w ślimaczym tempie pokonują kolejne węzły: most Teatralny, rondo Kaponiera, most Dworcowy. Tymczasem o wiele szybciej poruszałyby się, jadąc dołem wzdłuż torów kolejowych, równolegle do ul. Roosevelta. Miejska Pracownia Urbanistyczna opiniuje już przedstawioną przez MPK koncepcję budowy torów do peronu siódmego wraz z wjazdem na ul. Głogowską. Co ważne, wkrótce zniknie największa przeszkoda na trasie tramwaju na dworzec - kolejowa nastawnia, którą usunie PKP.
Po co "Pestka" na dworzec? Nie tylko dla wygody pasażerów, którzy dojeżdżają do Poznania pociągami, ale przede wszystkim dla usprawnienia ruchu na całej trasie PST. - Przynajmniej dwie linie, np. 12 i 14, omijałyby krytyczny zjazd na ul. Roosevelta i najbardziej obciążony przystanek na moście Teatralnym - mówi Aleksander Deskur, kierownik działu inżynierii transportu w MPU. Dzięki rozdzieleniu tras czterech linii "Pestki" na dwie - na ul. Roosevelta i równolegle do niej (dołem), można pomyśleć o dołożeniu dodatkowej piątej linii, która rozładowałaby tłok w tramwajach z Piątkowa. - Byłoby dobrze, gdyby w okolicach dworca i ul. Głogowskiej powstała też pętla lub końcówka, która umożliwiałaby tramwajom zawracanie - dodaje Deskur. To z kolei pozwoliłoby puścić na trasę "Pestki" od os. Jana III Sobieskiego do dworca dłuższe tramwaje, dla których istniejące przystanki w mieście (poza trasą PST) są za krótkie.
Władze miasta deklarują szybką budowę torów do dworca pod warunkiem uzyskania unijnej dotacji. Gotowość potwierdza MPK. - W ciągu paru miesięcy będziemy już znali konkrety dotyczące takiej inwestycji, w tym kosztorys. A za dwa trzy lata "Pestka" może być już dłuższa - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK.
A co z trasą PST na północy? Urbaniści wyliczyli, że dziś wydłużenie torów do kampusu UAM na Morasku jeszcze się nie opłaca. Ale po dyskusji na łamach "Gazety" w nowym studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Poznania znajdzie się ogólny zapis o obsłudze Moraska komunikacją publiczną. To nie wyklucza możliwości wydłużenia "Pestki" w przyszłości, gdy będzie to opłacalne.
Z okazji urodzin "Pestki" MPK przygotowuje wielką paradę, która odbędzie się w najbliższą sobotę. O godz. 12 z ronda Kaponiera w kierunku os. Jana III Sobieskiego wyruszą wszystkie typy tramwajów używane przez MPK plus zabytkowe wagony wykorzystywane na linii turystycznej. Po paradzie z os. Jana III Sobieskiego darmowy tramwaj będzie dowoził pasażerów do zajezdni przy ul. Głogowskiej, która obchodzi 100-lecie istnienia. W ramach dnia otwartego będzie można zwiedzić wystawę dokumentującą budowę "Pestki" w otwieranym już dziś Muzeum Komunikacji.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 23:17, 30 Sty 2007 |
|
|
|
|
Tomek.
Motorniczy
Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 311 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
Koniecznie pestka musi być przedłużona do dworca PKP. Oprócz przedłużenia musi tam powstać ślepa końcówka, aby piąta (dodatkowa) linia obsługiwana wagonami dwukierunkowymi uniezależniła pestkę od całej reszty sieci w Poznaniu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 23:39, 30 Sty 2007 |
|
|
BeMBeN
Nowicjusz
Dołączył: 14 Maj 2006
Posty: 24 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
czy ludzie uparli sie na UAM czy to stary sentyment do skrecania na wschod?. Czy pestce nie lepiej byloby skrecic na zachod? w kierunku w kierunku morawska umozliwiajac mu rozwoj, a wschodnia czesc obsluzyc szybkim tramwajem 2 na naramowickiej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 23:47, 30 Sty 2007 |
|
|
Tomek.
Motorniczy
Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 311 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
A w którym miejscu ta pestka by miała skręcać na zachód, nie bardzo rozumiem?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 23:56, 30 Sty 2007 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | Oprócz przedłużenia musi tam powstać ślepa końcówka, aby piąta (dodatkowa) linia obsługiwana wagonami dwukierunkowymi uniezależniła pestkę od całej reszty sieci w Poznaniu.
|
Już o tym pisałem, najlepiej jeszcze z ograniczoną liczbą miejsc siedzących.
Na początek proponuję GT8SU (bez potrzeby przerabiania peronów PKP):
pl.wikipedia.org/wiki/Duewag_GT8S(U)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kuba dnia Śro 14:38, 31 Sty 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Śro 12:47, 31 Sty 2007 |
|
|
motorowy
Kontroler
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 133 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zawodowo Forteczna... |
|
|
|
A ja bym tam żadnej końcówki nie robił tylko zaraz ciągnął to dalej po torach kolejowych przez Dębiec do Lubonia i jeszcze w Luboniu odnoga do "centrum" (o ile to dziwne miasto ma centrum:) ) z obsługą przez tabor dwusystemowy. Niestety, utopia... I to wcale nie z powodów finasowych bo na takie coś Unia by dała tylko u nas zaraz by powstał problem a kto to ma budować a jaka gmina który odcinek a jakie bilety itp. pierdoły. Podejrzewam też, że przy okazji trwającej właśnie modernizacji poznańskiego węzła kolejowego nikt nie pomyślał żeby na odcinku Poznań Główny - węzeł dębiecki powstała od razu para torów do ruchu miejscowego i lokalnego. Ehhh, Polska...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 13:08, 31 Sty 2007 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | Podejrzewam też, że przy okazji trwającej właśnie modernizacji poznańskiego węzła kolejowego nikt nie pomyślał żeby na odcinku Poznań Główny - węzeł dębiecki powstała od razu para torów do ruchu miejscowego i lokalnego. Ehhh, Polska...
|
Bo u nas się na nic nie moga zdecydowąć. Wiadomo, że takie rozwiązanie z tramwajem na torach kolejowych byłoby optymalne. Jednak w planach odnośnie Dębca jest przedłużanie pętli do Dębiny (choć sam nie wiem jak oni to chcą zrobić bo przebicie sie na 28 Czerwca będzie wymagało tunelu i to z wjazdem dużo wcześniej niż pętla tramwajowa bo tory kolejowe są stosunkowo nisko położone)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 13:17, 31 Sty 2007 |
|
|
marcinho
Dyspozytor
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 988 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łazarz |
|
|
|
Bo u nas najpierw sie robi a później myśli
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 14:54, 31 Sty 2007 |
|
|
Ryba
Kontroler
Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 195 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Duisburg (wczesniej Poznan-Lazarz) |
|
|
|
Kuba - to nie metro wybudowano w Düsseldorfie! To U-Bahn, lub premetro. Poprawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 16:33, 31 Sty 2007 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | Kuba - to nie metro wybudowano w Düsseldorfie! To U-Bahn, lub premetro. Poprawiam. |
Dzięki za uwagę
W sumie czytałem wszędzie U-Bahn to skojarzyłem od razu z metrem (Untergrundbahn) nie wnikałem w to tak szczegółowo, jak będzie okazja to poczytam o tym dokładniej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 17:43, 31 Sty 2007 |
|
|
Ryba
Kontroler
Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 195 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Duisburg (wczesniej Poznan-Lazarz) |
|
|
|
Do metra tego nie można zaliczać, ponieważ jedzie także na powierzchni. I jest podłączone do sieci tramwajowej. Po części masz racje, można to nazwać metrem. Ale prawdziwe metro jest w np. Berlinie - a wiec odłączone od tramwajów.
Kolejny przykład: W Duisburgu przebiega linia U79. I część idzie pod ziemia. Z podziemia korzystają także inne tramwaje( 901,903). I to są zwykle Straßenbahny
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 18:39, 31 Sty 2007 |
|
|
Tomek.
Motorniczy
Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 311 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
| | | | Oprócz przedłużenia musi tam powstać ślepa końcówka, aby piąta (dodatkowa) linia obsługiwana wagonami dwukierunkowymi uniezależniła pestkę od całej reszty sieci w Poznaniu.
|
Już o tym pisałem, najlepiej jeszcze z ograniczoną liczbą miejsc siedzących.
Na początek proponuję GT8SU (bez potrzeby przerabiania peronów PKP):
pl.wikipedia.org/wiki/Duewag_GT8S(U) |
Na razie, póki miasto ma dobre chęci i istnieje realna szansa zrealizowania tej inwestycji, trzeba to zrobić. To już i tak będzie sukces. Dwukierunki na razie by się ściągnęło używane z Niemiec, może z Hannoveru LHB TW6000 (już gdzieś kiedyś o tym było), tyle, że znów byłby problem z tymi rozkładanymi stopniami. Później może by zamówili dwukierunkowe, dłuższe Combino.
P.S. Kuba - coś z tym linkiem jest nie tak.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 00:12, 01 Lut 2007 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | Później może by zamówili dwukierunkowe, dłuższe Combino. |
To by dość drogo wyszło ale taka 54 metrowa wersja jak w Budapeszcie na pewno by sporo dała
Co do linku to nie mogłem go normalnie wkleić bo php ucinało ostatnie 3 litery i wtedy nie działał, skopiuj go do przeglądarki na pewno zadziała.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 13:02, 01 Lut 2007 |
|
|
Wojtas
Kontroler
Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 197 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Piątkowo |
|
|
|
Czy posiada ktos info dotyczące pobicia motorniczego w nocy, samobójstw czy też zderzeń tramwai na trasie PST?
Jeśli tak to poproszę o podanie nich
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 19:41, 01 Lut 2007 |
|
|
marcinho
Dyspozytor
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 988 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łazarz |
|
|
|
Wojtku - informacje które poszukujesz są w Przystanku w dziale "Z archiwum T"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 21:09, 01 Lut 2007 |
|
|
|