Jakimi tramwajami wzmocnilibyscie tabor MPK |
rodzina GT |
|
16% |
[ 5 ] |
rodzina xG |
|
0% |
[ 0 ] |
Tatrami (ale bez RT6N1 :-) ) |
|
13% |
[ 4 ] |
produktem Ceglielskiego lub PESY |
|
36% |
[ 11 ] |
innym |
|
33% |
[ 10 ] |
|
Wszystkich Głosów : 30 |
|
Autor |
Wiadomość |
macieq84
Kontroler
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 102 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań-Rataje |
|
[123N] Nastepca 105tek ??? |
|
Fabryka Pojazdów Szynowych przy Zakładach Cegielskiego wygrała przetarg na dostawę 30 wagonów wysokopodłogowych dla Warszawy. - To dla nas bardzo ważne zamówienie, szansa na pokazanie się w stolicy - mówi Filip Prętki, szef działu marketingu i sprzedaży w FPS. Jeszcze w tym roku fabryka wyprodukuje trzy wagony, a w przyszłym 27. Prawie gotowy jest pierwszy tramwaj, który na przełomie sierpnia i września ma być testowany na poznańskich torach.
Konstrukcja tramwajów oznaczonych jako typ 123N nie jest nowa i bazuje na popularnych wagonach typu 105 produkowanych przez 30 lat przez chorzowski Konstal. - Ale nadaliśmy mu nowoczesny wygląd, tak że na pewno będzie się ładnie prezentował. Będzie też poruszał się dużo ciszej i płynniej - mówi Prętki. Nowe wagony nie różnią się wielkością i pojemnością od "stopiątek", ale mają być wygodniejsze i bardzie przyjazne dla pasażerów. Wyposażone będą w okna z przyciemnianymi szybami, zapewniającymi odpowiednią przepuszczalność światła i ciepła. Lepsze warunki pracy będzie miał także motorniczy. Dla niego zaprojektowano kabinę z klimatyzacją i tzw. panoramiczną zaokrągloną szybą, która zapewni lepszą widoczność podczas jazdy. Projektowa pojemność wagonu to 97 pasażerów, w tym 20 miejsc siedzących.
Tramwaj nie będzie tak wygodny, jak niskopodłogowe konstrukcje, ale jest też od nich dużo tańszy. Warszawa kupuje wagony 123N po ok. 1,6 mln zł za sztukę. Dla porównania - jeden tramwaj Combino (dwa razy dłuższy niż 123N) kosztuje ok. 8 mln zł.
Poznaniacy raczej nie będą mieli okazji przejechać się tramwajem wysokopodłogowym wyprodukowanym przez FPS. Nasze MPK nie planuje bowiem ich kupna. - Zakup tego typu wagonów to krok wstecz, a my nie chcemy się cofać - tłumaczy Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK. - Na świecie nie kupuje się już tramwajów poprzedniej generacji. Teraz wszyscy kupują tramwaje niskopodłogowe, bo mają o wiele więcej zalet. Po pierwsze, są wygodniejsze i bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami itp. Po drugie, są jednoprzestrzenne, a jak pokazują doświadczenia, pasażerowie nie lubią jeździć w doczepkach. Wolą wagon, w którym jest motorniczy, dlatego zawsze wchodzą do pierwszego wagonu. Po trzecie wreszcie, szybciej odbywa się w nich wymiana pasażerów, a co za tym idzie, skraca się czas postoju na przystankach.
Takie argumenty sprawiają, że MPK przymierza się powoli do zakupu kolejnej partii tramwajów niskopodłogowych. Przetarg może być ogłoszony w przyszłym roku. - Nie spieszymy się, bo na rynku sporo się dzieje. We wrześniu wyjedzie nowy tramwaj z bydgoskiej Pesy, a i FPS przygotowuje niskopodłogową konstrukcję. Chcemy najpierw zobaczyć, jak te tramwaje będą się sprawować u innych, żeby nie zmagać się potem z chorobami wieku dziecięcego, jak to było przy zakupie niesprawdzonych tatr - mówi Firlik.
Jakie macie zdanie na temat ew. zakupu 123N przez MPK?? Czy lepszy nowy, choc wysokopodlogowy tramwaj czy modele "z importu"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 17:16, 08 Sie 2006 |
|
|
|
|
Cinek
Kontroler
Dołączył: 16 Lip 2006
Posty: 118 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań-Rataje |
|
|
|
A ma ktoś fotkę tego tramwaju???
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 17:55, 08 Sie 2006 |
|
|
Poznaniak
Motorniczy
Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo |
|
|
|
to jest fotka z wyborczej
już czekam na testy na ulicach Poznania
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 18:07, 08 Sie 2006 |
|
|
Poznaniak
Motorniczy
Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo |
|
|
|
Co do zdania
to mozna by sie nad tym zastanowić
ale pod warunkiem, że wraz z wagonami 123N
kupiłbym się niskopodłogowe doczepki(4NBWE)
które swego czasu produkował Cegielski
ponoć zwykły 105N tych doczepek nie uciagnie
wiadomo lepszy jednowagonowy kilkuczłonowy niskopodłogowiec
ale przy braku środków 123N + 4NBWE
nad tym ewentualnie można sie zastanowić
+ tanszy niż niskopodlogowiec
+ doczepka niskopodłogowa
+ lepszy 123N + 4NBWE niż 105Na + 105Na
- dwa wagony
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 18:17, 08 Sie 2006 |
|
|
Robert
Dyspozytor
Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 1222 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Moim skromnym zdaniem, MPK nie kupi tych tramwajów, choćby nie wiem, jakie super były, bo prowadzi politykę taboru niskopodłogowego. 123N + 4NBWE to ciekawe rozwiązanie, ale również powinno być najpierw przetestowane w warunkach poznańskich i ewentulnie klika składów można kupić chociażby z myślą o linii nr 2.
Również czekam na test i przede wszystkim na niskacza!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 21:16, 08 Sie 2006 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
To że Poznań tego nie kupi jest pewne. Ta konstrukcja to 105N w innym pudle + bajery typu panoramiczna szyba czy inny pulpit sterowniczy reszta bez zmian. Na niskopodłogowca z HCP przyjdzie chyba jeszcze poczekać bo to projekt budowany zupełnie od nowa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 22:09, 08 Sie 2006 |
|
|
macieq84
Kontroler
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 102 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań-Rataje |
|
|
|
Jesli MPK chce kontynuowac taktyke zamawiania niskaczy, to pozostaje im albo czekac na HCP albo sciagac wyzsze xG, ktore maja jakis tam procent niskiej podlogi....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 16:49, 09 Sie 2006 |
|
|
Poznaniak
Motorniczy
Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo |
|
|
|
na całą flotę niskopdłogową przyjdzie nam dłuuuuuuuugo poczekać
więc proponuje
przy modernizacji 105N odpowiednio wzmocnić silniki
i dokupić parę doczep 4NBWE
i stworzyć składy 105N+4NBWE
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 17:41, 09 Sie 2006 |
|
|
macieq84
Kontroler
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 102 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań-Rataje |
|
|
|
Macie fote tej doczepki - jestem ciekaw jakby to wygladalo Co do niskopodlogowej floty zgadzam sie z Poznaniakiem. Bedziemy czekac... i pewnie niektorzy sobie solidnie beda focic przy testach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 21:10, 09 Sie 2006 |
|
|
Poznaniak
Motorniczy
Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo |
|
|
|
ma podstawie [link widoczny dla zalogowanych]
Wagony typu NB4 / 4NBWE
Niskopodłogowe tramwajowe wagony doczepne typu NB4 / 4NBWE są produkowane w naszej Fabryce od 2000 r. Odbiorcami finalnymi wagonów są zakłady komunikacji miejskiej w Niemczech. Niskopodłogowe wagony doczepne posiadają w 100% obniżoną podłogę i przeznaczone są do eksploatacji ze zmodernizowanymi wysokopodłogowymi tramwajami Tatra T4D-MC i T6A2M. Wagony powstały w wyniku współpracy firm: H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., Bombardier Transportation DWA Deutsche Waggonbau GmbH, Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu oraz "Vevey" Technologies SA Villeneuve - Szwajcaria.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Poznaniak dnia Śro 21:58, 09 Sie 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Śro 21:23, 09 Sie 2006 |
|
|
macieq84
Kontroler
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 102 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań-Rataje |
|
|
|
Musze powiedziec ze kozacko to wyglada - jakby zrobili odpowiednio mocne silniki w 123N to mogloby powstac naprawde cos konkretnego. Jestem ciekaw jakie MPK chce kupic niskopodlogowe...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 15:32, 10 Sie 2006 |
|
|
TroubleGum
Dyspozytor
Dołączył: 08 Kwi 2006
Posty: 609 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
Re: 123N - nastepca 105tek ??? |
|
| | Fabryka Pojazdów Szynowych przy Zakładach Cegielskiego wygrała przetarg na dostawę 30 wagonów wysokopodłogowych dla Warszawy. - To dla nas bardzo ważne zamówienie, szansa na pokazanie się w stolicy - mówi Filip Prętki, szef działu marketingu i sprzedaży w FPS. Jeszcze w tym roku fabryka wyprodukuje trzy wagony, a w przyszłym 27. Prawie gotowy jest pierwszy tramwaj, który na przełomie sierpnia i września ma być testowany na poznańskich torach.
Konstrukcja tramwajów oznaczonych jako typ 123N nie jest nowa i bazuje na popularnych wagonach typu 105 produkowanych przez 30 lat przez chorzowski Konstal. - Ale nadaliśmy mu nowoczesny wygląd, tak że na pewno będzie się ładnie prezentował. Będzie też poruszał się dużo ciszej i płynniej - mówi Prętki. Nowe wagony nie różnią się wielkością i pojemnością od "stopiątek", ale mają być wygodniejsze i bardzie przyjazne dla pasażerów. Wyposażone będą w okna z przyciemnianymi szybami, zapewniającymi odpowiednią przepuszczalność światła i ciepła. Lepsze warunki pracy będzie miał także motorniczy. Dla niego zaprojektowano kabinę z klimatyzacją i tzw. panoramiczną zaokrągloną szybą, która zapewni lepszą widoczność podczas jazdy. Projektowa pojemność wagonu to 97 pasażerów, w tym 20 miejsc siedzących.
Tramwaj nie będzie tak wygodny, jak niskopodłogowe konstrukcje, ale jest też od nich dużo tańszy. Warszawa kupuje wagony 123N po ok. 1,6 mln zł za sztukę. Dla porównania - jeden tramwaj Combino (dwa razy dłuższy niż 123N) kosztuje ok. 8 mln zł.
Poznaniacy raczej nie będą mieli okazji przejechać się tramwajem wysokopodłogowym wyprodukowanym przez FPS. Nasze MPK nie planuje bowiem ich kupna. - Zakup tego typu wagonów to krok wstecz, a my nie chcemy się cofać - tłumaczy Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK. - Na świecie nie kupuje się już tramwajów poprzedniej generacji. Teraz wszyscy kupują tramwaje niskopodłogowe, bo mają o wiele więcej zalet. Po pierwsze, są wygodniejsze i bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami itp. Po drugie, są jednoprzestrzenne, a jak pokazują doświadczenia, pasażerowie nie lubią jeździć w doczepkach. Wolą wagon, w którym jest motorniczy, dlatego zawsze wchodzą do pierwszego wagonu. Po trzecie wreszcie, szybciej odbywa się w nich wymiana pasażerów, a co za tym idzie, skraca się czas postoju na przystankach.
Takie argumenty sprawiają, że MPK przymierza się powoli do zakupu kolejnej partii tramwajów niskopodłogowych. Przetarg może być ogłoszony w przyszłym roku. - Nie spieszymy się, bo na rynku sporo się dzieje. We wrześniu wyjedzie nowy tramwaj z bydgoskiej Pesy, a i FPS przygotowuje niskopodłogową konstrukcję. Chcemy najpierw zobaczyć, jak te tramwaje będą się sprawować u innych, żeby nie zmagać się potem z chorobami wieku dziecięcego, jak to było przy zakupie niesprawdzonych tatr - mówi Firlik.
Jakie macie zdanie na temat ew. zakupu 123N przez MPK?? Czy lepszy nowy, choc wysokopodlogowy tramwaj czy modele "z importu" |
Macieq, podaj źródło artykułu, jeżeli to artykuł.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 15:57, 11 Sie 2006 |
|
|
Poznaniak
Motorniczy
Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo |
|
|
|
ja te artykuł
czytałem w wyborczej
[link widoczny dla zalogowanych]
więc pewnie stąd on jest
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 19:37, 11 Sie 2006 |
|
|
Robert
Dyspozytor
Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 1222 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Prosiłbym moimo wszystko pilnować takich spraw, jak źródło artykułu itd. Dzięki RobuR, że to zauważyłeś.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 21:13, 11 Sie 2006 |
|
|
macieq84
Kontroler
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 102 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań-Rataje |
|
|
|
Ups... gdzies wycielo mi ze znalazlem to na poznanskich stronach GW
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 13:10, 12 Sie 2006 |
|
|
Pasażer linii 3/4
Administrator
Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 4329 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
Poznań nie kupi 123N i dobrze. Jak juz chce coś wysokiego to T6A2.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 15:42, 13 Sie 2006 |
|
|
mantis77
Pieszy
Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 2 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Witam
Kiedyś tu zaglądałem ale chyba się nie rejestrowałem ponieważ często zajmuję głos na Wyborczej (Robur i inni może mnie kojażą z różnych dyskusji) wole zabierać czasem głos wśród specjalistów. Piszę w tym wątku bo nie znalazłem innego a w tym znalazłem właśnie odpowiedź na to o co chciałem pytać. A mianowicie o przyczepy niskopodłogowe do tramwajów. Ale czytam że 105N nie uciągną tego. A może dałoby się "wybebeszyć" wagon 105N i zrobić jakoś niski? Co tak naprawdę przeszkadza aby zrobić niską podłogę w 105N? Silnik? czy coś innego? Pytam bo nie wiem? A jeśli silnik to chyba doczepka go nie potrzebuje?
Pytanie drugie czy ktoś ma jakieś większe fotki tego NB4 / 4NBWE? Chciałbym się temu lepiej przyjżeć ale to co tutaj widzę to jednak małe trochę.
Wypowiem się jako osoba niepełnosprawna. Mnie jako klesia na wózku jeden wagon z niską podłągą by usatysfakcjonował w 100% i tak jak jadę kombino czy tatrą zazwyczaj wsiadam w pierwsze wejście. Jakby był to drugi wagon to wsiadałbym do niego dla mnie bez różnicy byle dojechać.
Nawet 105N/2 mnie satysfakcjonował ale jak czytam tutaj nie jeździ już więc kiszka. Takiemu czemuś co zrobiła Wa-wa (zamówienie wysokich) mówię stanowcze nie bo znów zalegać będą tramwaje ze 30 lat i będziemy uwiązani i nie będzie kasy na nowe. Poza tym nie możemy być gorsi od Wa-wy
No to tyle. Dzięki że takie forum istnieje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 23:20, 31 Sie 2006 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | A mianowicie o przyczepy niskopodłogowe do tramwajów. Ale czytam że 105N nie uciągną tego. A może dałoby się "wybebeszyć" wagon 105N i zrobić jakoś niski? Co tak naprawdę przeszkadza aby zrobić niską podłogę w 105N? Silnik? czy coś innego? |
Pod podłogą 105N jest wszystko co służy mu do napędu, bez zmian konstrukcji wózka obniżyć wagonu się nie da. Jedyną alternatywą dla takich wagonów jest ich wydłużenie i połączenie przegubem jak to zrobiono z nr 400. Ponadto jest jeszcze boczne chłodzenie rezytorów które trzeba by było przenieść na dach.
Co do uciągnięcia to 1 wagon ma moc 2*41,5 kW więc za mało żeby ciągnąc doczepkę a trój skład mógłby być zbyt długi na poznańskie przystanki.
Wg. mnie z tymi wagonami nic nie warto już robić tylko zbierać kase na niskacze a ewentualne braki łatać demobilem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 19:04, 01 Wrz 2006 |
|
|
mantis77
Pieszy
Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 2 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
A może skoro i tak demobil jest kupowany wysoki to kupić taki żeby owe doczepki pociągnął. Wtedy byłoby: wysoki demobil + doczepka nowa niskopodłogowa Jakaś alternatywa na jakiś czas. Zanim MPK uzbiera na same combino czy inne całe niskacze i do tego zmodernizuje tory żeby owe cuda nowoczesnej techniki mogły normalnie jeździć to ja się zestarzeję.
A na poważnie szukam jakiejś koncepcji na miarę możliwości naszego miasta. Taki mały kompromis między funkcjonalnością i kasą a nowoczesnością i potrzebami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 01:54, 02 Wrz 2006 |
|
|
tomikat
Moderator
Dołączył: 15 Maj 2006
Posty: 1361 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Stare Miasto |
|
|
|
Ja miałem kiedyś taki pomysł dzisiaj nie da się go zrealizowac. Otóż wagony 105Na były łączone kiedyś w składy z drugim wagonem jako
silinikowym z kabina motorniczego. Mozna było rozłączyć ten skład i zamiast przerabiać drugi wagon na doczepe zamówić np w Cegielskim
wykonanie samych doczep z częściowo niska podłoga bez silnika (doczepa bierna) i podłąćzyc do do wagonów silnikowych.
W rezultacie z jednego skladu 105Na + 105Na otrzymalibyśmy 2 sklady 105Na + doczepa. Prosty sposób na zwiekszenie ilości skladów
oraz zapewnienie chociaż w częsci niskiej podłogi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 15:43, 02 Wrz 2006 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|