Autor |
Wiadomość |
Soprano
Pieszy
Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
[Techniczne] Usprężynowanie wózka, rodzaje szyn itp. |
|
1. I stopnień sprężynowania wózka.
To są wkładki gumowe w kołach? Jak nie to co?
I jeśli ktoś ma coś ciekawego do powiedzenia na temat profilu koło-szyna to z przyjemnością przeczytam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 19:52, 10 Paź 2006 |
|
|
|
|
Pasażer linii 3/4
Administrator
Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 4329 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
W tramwaju usprężynowanie (tłumienie) przyosiowe to przejmowanie (sił) obciążeń pionowych od pojazdu na tor i odwrotnie. Każdy tramwaj od 102N ma wózki, czyli ma usprężynowanie podwójne II stopniowe. Usprężynowanie I stopnia: sprężyny metalowo-gumowe i II stopnia: sprężyny śrubowe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 20:31, 10 Paź 2006 |
|
|
Soprano
Pieszy
Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
No dobra nadal nie wiem czy wkładki gumowe w kołach zaliczają się do stopnia usprężynowania wózka.
Potrzebuje jeszcze rysunki szyn tramwajowych dobrze zwymiarowane (Ri60N,S49,UIC60,szyna blokowa) takie z wymiarami głównymi oraz zwymiarowanymi promieniami.
Szukałem w necie, jednak nic ciekawego nie znalazłem. Jedyne rys. były na strone transportu szynowego, ale tylko takie poglądowe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 10:07, 13 Paź 2006 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
Co do szyn:
Ri60N (źródło ThyssenKrupp Gft)
[link widoczny dla zalogowanych]
S49 (źródło ThyssenKrupp Gft)
[link widoczny dla zalogowanych]
UIC 60 - tylko wymiary ogólne, ale typ ten sam co S49 dlatego reszta wymiarów może być analogiczna (źródło ThyssenKrupp Gft)
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 14:39, 13 Paź 2006 |
|
|
Soprano
Pieszy
Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
Łoo Kuba eleganckie rysuneczki.
Z kąd je wykopałeś?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 18:12, 16 Paź 2006 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
Pierwsze dwa (tzn Ri60N, S49) z oficjalnej strony ThyssenKrupp Polska:
[link widoczny dla zalogowanych]
Trzeci z ThyssenKrupp Deutschland:
[link widoczny dla zalogowanych] (do sciągniecia w formacie PDF trzeba być zalogowanym)
Aha, zapomniałem zając się dokładniej tą UIC60, potrzebujesz nadal taki dokładny rysunek jak (np. Ri60N)??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 20:03, 16 Paź 2006 |
|
|
Soprano
Pieszy
Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
Nie dzięki, te 2 mi wystarczą.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 19:24, 18 Paź 2006 |
|
|
Soprano
Pieszy
Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań |
|
|
|
Jeszcze szukam ładnie rozrysowanego profilu IFS.
Profile w fazie badań
Cały czas trwają prace nad udoskonalaniem styku koło-szyna w tramwajach; prowadzi się badania i analizy różnych rozwiązań. Na rysunku 3.7. przedstawiony został układ krzywizn powierzchni tocznej szyny Ri60N i profilu koła oznaczonego symbolem IFS, który obecnie jest w fazie badań prowadzonych przez zachodnie przedsiębiorstwa.
Na rysunku tym powierzchnia toczna obręczy koła (bieżnia koła) jest wyokrąglona promieniem 330 mm i współpracuje z szyną wyokrągloną w tej samej sferze promieniem 300 mm, podobna relacja 15/13 mm występuje w tak zwanej pachwinie obręczy i na krawędzi tocznej szyny.
Przedstawiony ogólnie profil IFS różni się od profilu koła typu PST następująco:
• zewnętrzna powierzchnia toczna jest ukształtowana w profilu PST jako odwrócona (wypukła w stronę szyny) krzywizna o promieniu 330 mm, natomiast w kole IFS jest to odcinek prostej o pochyleniu 1:40 do poziomu, co jest zgodne z przyjętą zasadą unikania w punkcie kontaktu koła z szyną przeciwnie skierowanych krzywizn wywołujących duże naprężenia kontaktowe;
• pachwina obręczy koła PST jest wyokrąglona promieniem 13 mm, to jest takim samym jak wyokrąglenie krawędzi tocznej szyn S49 i Ri60N, a w kole IFS wyokrąglenie to jest łagodniejsze i jego promień wynosi 15 mm. Zastosowanie większego promienia wyokrąglającego profil koła w miejscu jego kontaktu z krawędzią toczną szyny ma ograniczać tendencję do występowania dwupunktowego kontaktu z szyną;
• kąt nachylenia zewnętrznej powierzchni obrzeża wynosi w profilu PST 70 stopni, a w profilu IFS 60, co ma minimalizować efekt ostrego załomu, jaki tworzy się w efektywnym profilu koła nabiegającego ukośnie na szynę.
Pozytywne efekty wprowadzenia profilu koła IFS w pojazdach przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Hanowerze przejawiają się w zwiększonym o ponad 50% średnim przebiegu kół w porównaniu z poprzednio stosowanym profilem bez krzywoliniowego przejścia pomiędzy stożkowatą bieżnią obrzeża a kołem. Ten zwiększony przebieg wynosi średnio 280000 km i został on osiągnięty w okresie jeszcze niepełnego wdrożenia jednolitego profilu szyn sieci tego przedsiębiorstwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 21:06, 30 Paź 2006 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|