Forum Nieoficjalne forum MPK Poznań Strona Główna Nieoficjalne forum MPK Poznań
Dawne forum Poznańkiego Portalu Komunikacyjnego :: Zapraszamy na http://km.poznan.pl/
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Tory odstawcze przy Rondzie Rataje

 
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Nieoficjalne forum MPK Poznań Strona Główna » Z historii MPK Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Tory odstawcze przy Rondzie Rataje
Autor Wiadomość
Arczyn
Nowicjusz
Nowicjusz



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraj Kwitnącej Pyry

Post Tory odstawcze przy Rondzie Rataje
Pamiętacie jeszcze ten przybytek? Dla niezorientowanych (o ile tacy tu są Wink) - ciągnęły się od ronda wzdłuż katowickiej (jak ona się oficjalnie nazywa? Krzywoustego? Razz) mniej więcej do skrzyżowania z Pleszewską.
Swego czasu codziennie dojeżdżałem ze Śródki do Ronda Rataje, a potem z buta do przedszkola na osiedlu Oświecenia, więc stojące tam tramwaje - dziwnym trafem kojarzę same enki - często przykuwały moją uwagę.

Macie może jakieś fotki? Nie tyle samych torów, bo te zostały stosunkowo niedawno rozebrane, ale stacjonujących tam tramwajów? Smile


Post został pochwalony 0 razy
Śro 00:50, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Poznaniak
Motorniczy
Motorniczy



Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo

Post
na stronie KMPS
[link widoczny dla zalogowanych]
w zakładce Galeria / 50 lat wagonów N
jest jedno zdjecie N-ki na tych torach odstawczych


Post został pochwalony 0 razy
Śro 13:24, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Kuba
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda

Post
Arczyn napisał:
Swego czasu codziennie dojeżdżałem ze Śródki do Ronda Rataje, a potem z buta do przedszkola na osiedlu Oświecenia, więc stojące tam tramwaje - dziwnym trafem kojarzę same enki - często przykuwały moją uwagę.


Ja również do tego przedszkola przez jakiś czas chodziłem, wiec dobrze pamiętam te tramwaje Very Happy
Te tory zlikwidowano chyba jakoś w '91-'92 o ile się nie myle ??


Post został pochwalony 0 razy
Śro 13:36, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
motorowy
Kontroler
Kontroler



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zawodowo Forteczna...

Post
To zdjęcie na stronie KMPS jest autorstwa Przemka Adamskiego. Jest tego cała seria, Przemo lubował się w portretowaniu wagonów, stąd wiele fotek robił na torach odstawczych na Krzywoustego i na Przybyszewskiego. Po prostu mógł sobie spacerować wzdłuż ulicy i pstrykać wszystko co tam stało "jak leci". Ładne zdjęcia z Krzywoustego są też autorstwa Wojtka Glassa z Warszawy (reprodukcja jednego w "Tramwaje w Poznaniu" str. 240). No to komu bardzo zależy to niech szuka kontaktu z autorami. Jak kogoś interesuje to szczegóły na PW:)

No to jeszcze mały suplement, bo się Kuba dopisał do wątku: Zlikwidowano zanacznie później, w 1992 roku zaprzestano ich eksploatacji z powodu ograniczenia liczby taboru (kasacja eNek). Po kilku latach zaasfaltowano wjazd na nie na przejeździe przez wschodnią jezdnię ronda Rataje. Nadal można było na nie wjechać od strony centrum i zdarzało się że odstawiano tu (wenątrz ronda) tramwaje, które uległy awarii na trasie. Potem zniknęły krzyżaki na przecięciu z torami relacji Zamenhofa - JP2 (chyba 1997-98 lub coś koło tego), rozjazdy od strony Mostu Jadźki (ostatnie elementy w 2000) i wreszcie już w XXI wieku wyjęto szyny i sieć z całego odcinka. A skoro już mamy "rozpracowaną" śmierć tej odstawki to parę słów o jej narodzinach: Tory odstawcze powstały jako przedłużenie przystanku końcowego Rataje, otwartego 22 lipca 1952. Rozjazdy międzytorowe, które pozostały na torach odstawczych to właśnie pozstałość po mijance, na której kiedyś kończyła bieg trzynastka, czternastka i szesnastka. I ostatnia ciekawostka: tory te wybudowano zanim w tym miejscu znalazła się ulica i rondo. Kiedy ruszył tramwaj na Rataje ulica Krzywoustego kończyła się za Serafitkami (mniej wjęcej wjazd na dzisiejszy dworzec autobusowy) na skrzyżowaniu ze starą ulicą Rataje. Dalej tory prowadziły wzdłuż alejki pomiędzy ogródkami działkowymi. Można sobie wyobrazić jej przebieg i dziś, przypatrując się drzewom rosnącym wewnątrz ronda - widać że stoją w jednej linii. Budowa jezdni ulic Zamenhofa, JP2 i ronda to już lata 1960-65.


Post został pochwalony 0 razy
Śro 13:41, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
marcinho
Dyspozytor
Dyspozytor



Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 988
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Łazarz

Post
pamiętam te tory dość dobrze ale bez "zawartości" Smile


Post został pochwalony 0 razy
Śro 14:52, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Kuba
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda

Post
motorowy napisał:
Zlikwidowano zanacznie później, w 1992 roku zaprzestano ich eksploatacji z powodu ograniczenia liczby taboru (kasacja eNek). Po kilku latach zaasfaltowano wjazd na nie na przejeździe przez wschodnią jezdnię ronda Rataje. Nadal można było na nie wjechać od strony centrum i zdarzało się że odstawiano tu (wenątrz ronda) tramwaje, które uległy awarii na trasie. Potem zniknęły krzyżaki na przecięciu z torami relacji Zamenhofa - JP2 (chyba 1997-98 lub coś koło tego), rozjazdy od strony Mostu Jadźki (ostatnie elementy w 2000) i wreszcie już w XXI wieku wyjęto szyny i sieć z całego odcinka.


Dzięki za wyczerpujące informacje ;D
Ja wtedy jako 6 latek nie zwracałem, aż takiej uwagi na szczegóły, bo KM interesuję się stosunkowo od niedawna, tramwaje tam kojarze jedynie dzięki przedszkolu na Oświecenia Smile

Tak się kiedys zastanawiałem czy nie było by możliwosci przedłużenia tych torów (gdyby istniały do dziś) do GTRu miedzy wiaduktem na "Franowie" ?


Post został pochwalony 0 razy
Śro 15:11, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Ryba
Kontroler
Kontroler



Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 195
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Duisburg (wczesniej Poznan-Lazarz)

Post
Kuba napisał:

Tak się kiedys zastanawiałem czy nie było by możliwosci przedłużenia tych torów (gdyby istniały do dziś) do GTRu miedzy wiaduktem na "Franowie" ?

Po trochu bezsens. Kto by tam wsiadał?


Post został pochwalony 0 razy
Śro 16:45, 31 Sty 2007 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Nieoficjalne forum MPK Poznań Strona Główna » Z historii MPK Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin