Autor |
Wiadomość |
Arczyn
Nowicjusz
Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 21 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraj Kwitnącej Pyry |
|
Tory odstawcze przy Rondzie Rataje |
|
Pamiętacie jeszcze ten przybytek? Dla niezorientowanych (o ile tacy tu są ) - ciągnęły się od ronda wzdłuż katowickiej (jak ona się oficjalnie nazywa? Krzywoustego? ) mniej więcej do skrzyżowania z Pleszewską.
Swego czasu codziennie dojeżdżałem ze Śródki do Ronda Rataje, a potem z buta do przedszkola na osiedlu Oświecenia, więc stojące tam tramwaje - dziwnym trafem kojarzę same enki - często przykuwały moją uwagę.
Macie może jakieś fotki? Nie tyle samych torów, bo te zostały stosunkowo niedawno rozebrane, ale stacjonujących tam tramwajów?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 00:50, 31 Sty 2007 |
|
|
|
|
Poznaniak
Motorniczy
Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 417 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Nowe Miasto - Chartowo |
|
|
|
na stronie KMPS
[link widoczny dla zalogowanych]
w zakładce Galeria / 50 lat wagonów N
jest jedno zdjecie N-ki na tych torach odstawczych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 13:24, 31 Sty 2007 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | Swego czasu codziennie dojeżdżałem ze Śródki do Ronda Rataje, a potem z buta do przedszkola na osiedlu Oświecenia, więc stojące tam tramwaje - dziwnym trafem kojarzę same enki - często przykuwały moją uwagę.
|
Ja również do tego przedszkola przez jakiś czas chodziłem, wiec dobrze pamiętam te tramwaje
Te tory zlikwidowano chyba jakoś w '91-'92 o ile się nie myle ??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 13:36, 31 Sty 2007 |
|
|
motorowy
Kontroler
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 133 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zawodowo Forteczna... |
|
|
|
To zdjęcie na stronie KMPS jest autorstwa Przemka Adamskiego. Jest tego cała seria, Przemo lubował się w portretowaniu wagonów, stąd wiele fotek robił na torach odstawczych na Krzywoustego i na Przybyszewskiego. Po prostu mógł sobie spacerować wzdłuż ulicy i pstrykać wszystko co tam stało "jak leci". Ładne zdjęcia z Krzywoustego są też autorstwa Wojtka Glassa z Warszawy (reprodukcja jednego w "Tramwaje w Poznaniu" str. 240). No to komu bardzo zależy to niech szuka kontaktu z autorami. Jak kogoś interesuje to szczegóły na PW:)
No to jeszcze mały suplement, bo się Kuba dopisał do wątku: Zlikwidowano zanacznie później, w 1992 roku zaprzestano ich eksploatacji z powodu ograniczenia liczby taboru (kasacja eNek). Po kilku latach zaasfaltowano wjazd na nie na przejeździe przez wschodnią jezdnię ronda Rataje. Nadal można było na nie wjechać od strony centrum i zdarzało się że odstawiano tu (wenątrz ronda) tramwaje, które uległy awarii na trasie. Potem zniknęły krzyżaki na przecięciu z torami relacji Zamenhofa - JP2 (chyba 1997-98 lub coś koło tego), rozjazdy od strony Mostu Jadźki (ostatnie elementy w 2000) i wreszcie już w XXI wieku wyjęto szyny i sieć z całego odcinka. A skoro już mamy "rozpracowaną" śmierć tej odstawki to parę słów o jej narodzinach: Tory odstawcze powstały jako przedłużenie przystanku końcowego Rataje, otwartego 22 lipca 1952. Rozjazdy międzytorowe, które pozostały na torach odstawczych to właśnie pozstałość po mijance, na której kiedyś kończyła bieg trzynastka, czternastka i szesnastka. I ostatnia ciekawostka: tory te wybudowano zanim w tym miejscu znalazła się ulica i rondo. Kiedy ruszył tramwaj na Rataje ulica Krzywoustego kończyła się za Serafitkami (mniej wjęcej wjazd na dzisiejszy dworzec autobusowy) na skrzyżowaniu ze starą ulicą Rataje. Dalej tory prowadziły wzdłuż alejki pomiędzy ogródkami działkowymi. Można sobie wyobrazić jej przebieg i dziś, przypatrując się drzewom rosnącym wewnątrz ronda - widać że stoją w jednej linii. Budowa jezdni ulic Zamenhofa, JP2 i ronda to już lata 1960-65.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 13:41, 31 Sty 2007 |
|
|
marcinho
Dyspozytor
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 988 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łazarz |
|
|
|
pamiętam te tory dość dobrze ale bez "zawartości"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 14:52, 31 Sty 2007 |
|
|
Kuba
Moderator
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 412 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań - Dębiec - Wilda |
|
|
|
| | Zlikwidowano zanacznie później, w 1992 roku zaprzestano ich eksploatacji z powodu ograniczenia liczby taboru (kasacja eNek). Po kilku latach zaasfaltowano wjazd na nie na przejeździe przez wschodnią jezdnię ronda Rataje. Nadal można było na nie wjechać od strony centrum i zdarzało się że odstawiano tu (wenątrz ronda) tramwaje, które uległy awarii na trasie. Potem zniknęły krzyżaki na przecięciu z torami relacji Zamenhofa - JP2 (chyba 1997-98 lub coś koło tego), rozjazdy od strony Mostu Jadźki (ostatnie elementy w 2000) i wreszcie już w XXI wieku wyjęto szyny i sieć z całego odcinka. |
Dzięki za wyczerpujące informacje ;D
Ja wtedy jako 6 latek nie zwracałem, aż takiej uwagi na szczegóły, bo KM interesuję się stosunkowo od niedawna, tramwaje tam kojarze jedynie dzięki przedszkolu na Oświecenia
Tak się kiedys zastanawiałem czy nie było by możliwosci przedłużenia tych torów (gdyby istniały do dziś) do GTRu miedzy wiaduktem na "Franowie" ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 15:11, 31 Sty 2007 |
|
|
Ryba
Kontroler
Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 195 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Duisburg (wczesniej Poznan-Lazarz) |
|
|
|
| |
Tak się kiedys zastanawiałem czy nie było by możliwosci przedłużenia tych torów (gdyby istniały do dziś) do GTRu miedzy wiaduktem na "Franowie" ? |
Po trochu bezsens. Kto by tam wsiadał?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 16:45, 31 Sty 2007 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|